Groningen in de clouds

Datagigant Google zet een nieuwe stap in de googlificering van de Nederlandse universiteiten en hogescholen. De Rijksuniversiteit Groningen wil de e-mail van haar wetenschappers voortaan via gmail laten lopen. Onderzoekers die vrezen dat hun communicatie bij het Amerikaanse bedrijf niet in veilige handen is, eisen een alternatief.

Het antwoord op de vraag is Ja. Als de universiteit of de medewerkers dat niet willen, moeten ze of geen Google gebruiken of hun berichten beveiligen.

Dat eeuwige gebash van Google ook… Ik heb er vanmorgen voordat ik naar m’n werk ging nog even gauw iets over geblogd.

http://daepunt.com/2014/03/28/wake-up-and-smell-the-coffee-e-mail-is-een-halffabrikaat/

Ik heb 3 jaar geleden voor een universiteit in Uganda geimplementeerd. Een van de eerste Google Apps for Education in Afrika (was een hele overwinning om het naar Afrika te krijgen). Geweldig systeem, nooit geen problemen mee en nauwelijks onderhoud aan. Kan mij voorstellen dat directeuren IT op universiteiten dat willen.

Tegelijkertijd ken ik de academische wereld ook goed en gewichtig doen en zeuren over IT is daar ook een sport, vaak bedreven door mensen die er niet al te veel verstand van hebben.

Eigenlijk had het artikel geen neiuwswaarde :smile:

1 Like